Monday, April 22, 2013

Nasib ada Maxis Norton tau!


Apa  nak buat kalau handphone kena curi?


*gambar ihsan google*

Kita selalu tertanya-tanya apa tindakan lanjut yang kita kena buat kalau handphone kesayangan kite kne curi kan?. First mesti korang akan kata ‘babe report polislah’ . Tapi changes untuk kita nak dapat balik handphone kite tu..hemm..macam kira2 40% je kan?. Yelah polis pun banyak kerja, mana taknya dekat Malaysia ni kan banyak giler dengan kes kecurianlan, rompakanlah dan yang paling selalu terjadi is kes ragut lah. Betul tak?  Sampai kita nak nak keluar rumah pun dah macam takut-takut je kan?. Kita boleh tengoklah kes ragut sekarang dah banyak dah terpapar kat mana2 surat khabar. Ish apa nak jadilah dunia zaman sekarang ni kan?


*takut kan kalau jadi macam ni? p/s : gambar ihsan google*
Tapi korang tahu tak apa YANG PALING MENAKUTKAN selain handphone kena CURI?
Nak tahu?
Ha…untuk pengetahuan korang, maklumat kat dalam handphone korang tu lah yang paling BERNILAI dan BERHARGA tau!. Cuba bayangkan kalau semua data korang kat dalam tu SI PENCURI tu DOWNLOAD? Atau gunakan contact, dan kenalan2 korang dalam tu untuk tujuan keuntungan si pencuri tu semata-mata?

TAKUT TAK?

Macamana pula dengan GAMBAR-GAMBAR korang?, kalau setakat gambar korang bertudung litup je takpe lagi. Cuba kalau gambar korang dekat rumah dengan mak korang ke masa tengah bebas dari bertudung litup?. Or macamana pula kalau si pencuri tu gunakan gambar korang dan memanipulasi pula gambar tu untuk tujuan memfitnah atau mengaut keuntungan? So..TAKUT TAK?
Jadi apa patut kita buat?
Ida dapat satu solution yang Ida rasakan SANGAT BERGUNA and patut Ida kongsikan buat korang. Series sangat bagus untuk korang yang SAYANGKAN HANDPHONE and SAYANGKAN MAKLUMAT2 peribadi korang :’)

Ida ada terjumpa tentang satu servis dari Maxis Norton Mobile Security ni  (kat sini nanti Ida masukkan link gush.ly ida tu nanti) tau, appalication die macam software yang khusus untuk protect mobile user lah. Sebab application ni die boleh lock, LOCATE ,and even wipe data from a lost or stolen device. Hebat tak? HEBAT kan,kan,kan?




Bila korang semua guna application ni kan, korang dah tak perlu lagi nak risau2 tentang maklumat korang dalam handpone tu. Boleh tarik nafas lega dah tau. Yang PALING BEST is kita boleh pulak LOCATE handphone kita kalau kene curi kan,kan,kan? . Barulah time tu kita rasa bersyukur sangat sebab kita dah download application ni dekat Maxis Norton Mobile Security tau J



Selain tu apa yang kita tahu tentang application ni is dia boleh :
1)      Anti – Phishing Web Protection
Kirenya die akan protect kite dari malware2 yg datangnya dari mana2 site yang kitr tgh browserlah.
2)      Call & Text Blocker
Yang ni kita SUKA! Hehe sebab dapat BLOCK  sesetengah manusia yang kita taknak terima SMS or CALL dari dorang. Best kan? 
3)      Lost Notice
Yang ni pun berguna giler, sebab kalau HANDPHONE HILANG die boleh bagi notice untuk pulangkan handphone kite ni kat SIAPA and kat MANA J
4)      Remote Lock
Ha..yang nil ah yang Ida kata die boleh jamin kita punya maklumat handphone selamat, sebab die boleh LOCK  semua kita punya maklumat dalam handphone tu. So pencuri tu tak bolehlah nak ambil or download apa2 maklumat kita dalam handphone  kite tu.
5)      Remote Locate
Yang ni pula untuk kita track balik handphone kita yang hilang or kena curi tu.
6)      Remote Wipe
Semua maklumat dalam internal or external memory korang boleh padam melalui sms or web. Mudah kan?

So far tu jelah yang Ida tahu tentang Maxis Norton Mobile Security ni, Ida saja  je nak share tentang ni dengan korang. Iyelah memandangkan kawan2 Ida pun dah banyak je handphone kena curi. So kita pun share lah application ni dengan korang. Mana tahu korang berminat ke? And kalau korang nak tahu lebih lanjut tentang Maxis Norton ni korang boleh tengok kat sini ok? : www.maxis.com.my/security Subscribe skang boleh dapat 1 bulan free trial tau !

And kita tinggalkan korang satu doa untuk barang yang hilang. Ida faham macamana perasaan korang bila barang yang kita susah2 beli dan kumpul lepas tu hilang atau kena curi. Banyak2 kan bersabar ok?. Amalkan doa ni, insyallah mana tahu korang dapat balik barang yang hilang tu.



Tu je entry kali ni. Lepas ni Ida promise Ida upload pula entry tentang trip Jakarta & Bandung pula ok? Rindu korang semua! . Take care. Bye~

Terima Kasih Sudi Baca J

8 comments:

elsyhamee said...

terbaik la twins! :)
tx 4 good info

Cik Eja Rahim said...

Thank You so much sbb share ni...and for the Doa, insyaAllah eja akan bace tiap kali habis solat.sbb henfon BB hilang..dah seminggu..rindu dah kat henfon tu... T_T

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

elyshamee : hehe sama2 :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

Cik Eja : Ya ALLAH yeke? kesiannya awak.. :(

Ana Farhana said...

tq share! benda2 ni mmg kena tahu kan.. kita tak mtk jadi, tp klo jadi kita tahu nak buat ape.

btw, kes kita sama mcm ida.. hilang bb.. ohhh, dah setahun lebih masih rindukan hp tu..

ALLAH je tahu mcm mana susah nak dapat pakai hp tu, tp.. bukan rezeki :(

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

Fadhila : tau xpe..bukan senang kot nk dapat apa yg kt nk kn? orng lain senang2 je mencuri. Tak baik tau :(

haz said...

nice info! haz pn tgh cr software yg ada remote wipe in case fon hilg. tqq dear =)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

haz - hehe sama2 ^_^