Monday, April 23, 2012

Pandang aku sebelah mata

Biar spt 'Ikut resmi padi makin berisi, makin menunduk' jgn spt 'lalang, makin lama makin meninggi' ,


pernah korang dgr tak pepatah ni? kalau korang pernah dengar mesti korang faham kn masudnya? adat melayu ni sopan, ingin menasihat/ menegur tp dgn cara berkias..agk2 korang masih adeke lg orng skrng menegur dgn cara begini? Ida rasa xde kot..ida pn x tegor orng dgn cara begini..bahasa melayu ida x terror =.=' huhuhu..tp Ida mmg suka dgn pepatah2 atau pantun2 melayu ni..

sebenarnya pembukaan kata-kata ni ade kaitan dengan tajuk entry yg ida tulis..korang rasa korang dpt tangkap apa2 ke setakat ni apa yg Ida nk ckp?? (sapa tau die terrorlah, sbb blh bace apa yg ida nk tulis)

Korang kn..pernah tak orang 'pandang korang sebalah mata'? dlm erti kata lain ' dipandang rendah'? pernah x? kt rasa mesti hampir semua pernah kn? sakit x bila orng buat kt mcm tu?
sakit kn? kalau2 kejadian tu berlaku kat kt sendiri, apa yg korang rasa? 

jadi kt nasihatkn, kalau blh elakkan dari 'memandang orng sebelah mata' ni..sbb kt takkan tahu, 'siapa dia di masa depan' 

mungkin dia akan jadi insan yg lebih baik dari kt, jgn sampai waktu tu..lidah kt terkelu saat berdepan dgn orng dalam keadaan kt bkn sesiapa.

Manusia ni, semua sama je sebenarnya yg membezakan kt pangkat & harta yg manusia letakkan! tak betul ke? 

sbb tu kt letakkan spt ayat di atas :

Biar spt 'Ikut resmi padi makin berisi, makin menunduk' jgn spt 'lalang, makin lama makin meninggi' 


sedar atau tak sedar, seorang manusia tu akan lebih dihormati & disayangi jika dia seorang yg mengingati bahawa dunia itu hanya sementara.


assalamualaikum.

:) 


9 comments:

yuyu Zulaikha said...

like this entry!! <3

sape lah kita, semua yang kita ada cuma pinjaman :)

cleoptara | aidazura said...

mkin brilmu, makin menunduk

Mitsu Kizu Zie said...

owez low profile..sikap merendah diri itu perlu ditanam dalam diri ;)

MissNick said...

ina n ida yang comel hehe kita penah ketemu kat serindit studio, wangsa maju sabtu lepas....ingat kan? tp time tu segan nak tegur masing2 tengah bizi hehehe...akak ada shoot jugak time tu...

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

yuyu - agree, siapalah kt. Semua yg kt ada didunia mmg pinjaman dr 'dia' semata2 :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

aidazura - mcm tu pn blh :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

aidazura - mcm tu pn blh :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

zie - btl, x kira ke setinggi mana pn skrng, merendah diri itu perlu :)

IDA MANSOR / IENA MANSOR said...

Missnick - oh..ingt! br je kn jmpa. A'ah ida pn ade photoshoot hr tu..hee maseh bace blog kt ^.^